søndag 7. februar 2010

Sjanger-skrivedag


Flickr


I dag skal jeg skrive litt om en såkalt sjanger-skrivedag som vi hadde på skolen sist norsktime.

Hadde jeg utbytte av den?
Til en hvis grad hadde jeg kanskje det. Det var greit å gå gjennom teksten med andre som skrev i samme sjanger som meg selv. Det var også greit å få repetert noen av sjangertrekkene men siden jeg både hadde med en bok hjemmefra og at læreren vår hadde lagt ut sjangertrekk på Itslearning, var også det litt unødvendig. Jeg fikk egentlig bare positiv tilbakemelding fra de på gruppen min. (Om det er fordi jeg skrev så sykt bra, eller om de andre ikke turte å si noe negativt, vet jeg ikke.)

Hva gjorde jeg med teksten min?
Først skrev jeg litt hjemme. Jeg må innrømme at jeg trodde vi skulle gjøre sånn som forrige gang, altså ha to norsktimer på å gjøre ferdig teksten, så jeg skrev ikke så mye som jeg senere fant ut at man skulle gjøre. Jeg liker å sette opp et slags rammeverk på teksten min før jeg begynner å skrive. Jeg setter opp overskrifter som f. eks: innledning, hoveddel og avslutning. Deretter skriver jeg litt om hverandre og setter inn poenger og meninger der det passer best. Jeg pleier sjelden å skrive en tekst fra a til å, så å ha en pc på en skrivedag er vitalt for meg.

Var det noe jeg ville hatt annerledes?
Det hadde kanskje vært greit å ha en situasjon som er mer lik en eksamens situasjon, sånn at vi får litt realistisk øvelse. Personlig følte jeg ikke at jeg hadde et så stort utbytte av de samtalegruppene, men det var greit å hjelpe de andre på gruppen.

Kunne jeg selv gjort noe annerledes?
Som tidligere nevnt kunne jeg kanskje ha skrevet mer hjemme før skrivedagen, men jeg hadde misforstått.

Ingen kommentarer: