søndag 7. februar 2010

Oscar Wildes heis

"Bilde"


Jeg har nettopp blitt ferdig med å lese en av de nyere bøkene til Lars Saabye Christensen. Oscar Wildes heis heter den. Jeg har fra før lest flere av bøkene hans både på skolen og på fritiden. Jeg har selvfølgelig lest ”Beatles”, oppfølgeren ”Bly” og vurderer å lese den siste boken i serien, Bisettelsen. Jeg har også lest Herman og den litt mindre kjente boken Saabyes circus fra 2006.

Oscar Wildes heis er en novellesamling utgitt i 2004. Den inneholder 12 forskjellige noveller, der det er både humoristiske og mer alvorlige innslag. Vi blir presentert for svært forskjellige temaer. Fra kulturkollisjoner til bursdagsforventninger. Det er noen likheter i historiene. De fleste hovedpersonene er menn, der alderen strekker seg mellom 12 og 78 år. Handlingen foregår i Oslo fra rundt 60 tallet og frem til nåtid.

Jeg følte noen ganger at jeg kjente igjen noen av historiene fra andre bøker. De kunne vært tatt fra ”Beatles”, ”Bly” eller ”Saabyes circus”. Noe av det jeg ble mest imponert over og syntes var uvanlig, er at han på slutten av boken røper at en av novellene er selvopplevd. Det at han bryter ”den fjerde veggen” har jeg ikke lest i hans bøker før selv om de ofte til en viss grad er selvbiografiske.

Om jeg vil anbefale denne boken eller ikke kommer an på om du liker Saabyes bøker eller ikke. Om du ikke liker hans måte å skrive på eller boken Beatles og oppfølgerne tviler jeg på at du vil like denne boken. Om du ikke har lest noen av hans bøker fra før av kan denne boken være en slags ”introduksjon” til hans forfatterskap, i hvert fall om jeg tar utgangspunkt i de bøkene jeg har lest av han. Liker du Saabyes bøker så vil jeg helt klart anbefale denne boken.

Ingen kommentarer: