mandag 25. januar 2010

Livets muligheter

Flickr

Livet, som til enhver tid,
selv når det er på det kummerligste,
bærer alle muligheter i sig, som det tørre
og uanselige frø gjør det.
Ingen ser dem. Men de er der.

Cora Sandel (1880-1974), norsk forfatter.

I ukens bloggoppgave skal jeg skrive en tekst hvor jeg tar utgangspunkt i sitatet over av Cora Sandel. Det første som slår meg når jeg leser sitatet over, er utrykket ”Carpe Diem”, som direkte oversatt fra latinsk betyr grip dagen. Samtidig tenkte jeg og på noe helt annet. Nærmere bestemt en film fra 80-tallet som omhandler reising i tid. ”Back to the Future” heter den.

Grunnen til at jeg tenkte på den tror jeg må være at de valgene vi gjør i fortiden på de mulighetene vi blir gitt kan få store konsekvenser for resten av livene våre. I filmen reiser hovedpersonen 20 år tilbake i tid og møter tilfeldigvis foreldrene sine. Ubehagelig nok forelsker moren hans seg i ham og det truer selvfølgelig hans eksistens. At man drar tilbake i tid og endrer på ting som allerede har skjedd, som gjør at den tiden du kommer fra blir drastisk endret er et velkjent problem i historier om tidsreisende. (Fenomenet heter forresten temporært paradoks) Det er vel også den største negative faktoren om tidreiser ved en anledning skulle bli mulig. Når Cora Sandel snakker om ”enhver tid” og ”alle muligheter” i tillegg til ”Ingen ser dem. Men de er der” så snakker hun kanskje ubevisst om en av de mest avanserte og mest aktuelle teoriene for å forstå hele universets sammensetning, ved å forene kvantemekanikk og den generelle relativitetsteorien. Kort sagt finne ”Teorien om alt”. Hun tar for seg strengteoriens tiende dimensjon. Den tiende dimensjon er alle mulig tidslinjer for alle mulige universer i et punkt. Den tiende dimensjon er faktisk rundt oss selv om vi ikke ser den. I følge mange av verdens ledende fysikere står den tiende dimensjon for produksjonen av de subatomære partiklene som vårt univers består av. Om du ikke skjønte bæret av hva jeg nettopp sa eller vil ha en bedre forklaring får du en utdyping i videoen under.

Cora Sandel var i utgangspunktet en person med store forfatter og maler evner, men kanskje hun underbevist var en ekte realist? I grove trekk er jeg enig med sitatet til Sandel. Livet byr hver dag på muligheter vi kanskje ikke ser, selv om vi har dårlige dager. Jeg pleier ofte å se for meg livet som et godstog, der hver enkelt vogn er en dag. Det er opp til hver enkelt å fylle sine vogner med verdifull last.

Ingen kommentarer: