mandag 18. januar 2010

Sjangervalg


"Livet blir ofte definert av en serie valg. Hvilken retning skal man velge?"
Flickr

I forbindelse med årets eksamen har vi begynt forberedelsene allerede nå. Derfor har vi fått beskjed om å velge to sjangere til to forskjellige skrivedager, på respektivt bokmål og nynorsk. Målet er å oppnå høyest mulig kompetanse for oss i disse to sjangerne før den siste avgjørende prøven og eksamen. Man kan velge mellom artikkel - essay - kåseri - novelle - retorisk analyse - skjønnlitterær tolkning (prosa - lyrikk). Minst én av dem må være en sakprosasjanger.

•Hvilke sjangre har jeg skrevet i?
Jeg har skrevet to essay på skrivedagene vi har hatt. Før det skrev jeg desidert mest artikler med noen innslag av noveller og novelleanalyser. Innimellom har jeg også skrevet dikt.

•Hvilke sjangre liker jeg?
I utgangspunktet er jeg mest liker jeg artikler best. Jeg har opp gjennom hele ungdomskolen fått gode karakterer og tilbakemeldinger på de artiklene jeg har skrevet. Både de argumenterende, drøftende og utgreiene. Da vi fikk presentert oppgavene på de to skrivedagene vi hadde i den forrige terminen følte jeg at essayoppgavene virket mer tiltrekkende enn artikkeloppgavene. Så jeg prøvde meg på dem og det gikk ganske bra.

•Hvilke sjangre liker jeg ikke?
Jeg er ikke spesielt glad i retoriske analyser og skjønnlitterære tolkninger. Jeg har egentlig ikke så mye i mot spesielle sjangre. Jeg føler bare at jeg er bedre og at det er lettere å skrive på enkelte sjangre enn andre.

•I hvilke sjangre har jeg oppnådd best resultater?
Jeg har, som tidligere nevnt, alltid oppnådd gode resultater på sakprosa tekster. DVS, artikler og essay.

•Hvilke sjangre åpner for skriving om temaer jeg er interessert i?
Sakprosatekster åpner helt klart for temaer jeg kan finne interessante. Jeg føler at jeg kan trekke inn ting jeg vet fra før av både privat og fagmessig.

•Hvilke sjangre er mest aktuelle for eksamensskriving?
Det må være artikler og essay.

Ingen kommentarer: