mandag 21. september 2009

Særoppgave Høsten 2009 - 2


I utgangspunktet trodde jeg man ikke kunne sammenligne to filmer, men bare sammenligne bok og film i det som kalles adaptasjon. Jeg undersøkte teamene vi hadde fått utdelt og så en oversikt over sammensatte tekster. Og tydeligvis ligger filmer under det. Jeg ble litt overasket. Kanskje litt rart at en film er en sammensatt tekst? Men jeg ble positivt overasket. Da jeg hadde bestemt meg for å sammenligne to filmer, dvs. norske filmer, begynte prosessen med å finne to norske filmer. Personlig er jeg ikke en spesielt stor fan av norske filmer, selv om det innimellom kommer noen gode. Den første gode norske filmen jeg tenkte på var Flåklypa Grand Prix. Jeg har alltid ment den filmen er noe av det beste som er laget, og skjønner ikke hvorfor den ikke har fått en Oscar ennå. Så tenkte jeg på ”Max Manus”. Det er en moderne film som har fått god kritikk, dessuten er jeg interessert i annen verdenskrig. Jeg bestemte meg for å velge den filmen. Deretter så jeg på filmer som var lagd tidligere om andre verdenskrig i Norge. Det var faktisk en del. Filmene om ”Kampen om Tungtvannet” fra 1948 og ”Heltene fra Telemark” fra 1965. ”Kampen om tungtvannet” er delvis fransk og ”Heltene fra Telemark” er amerikansk. Jeg ville ha en film som var minst like norsk som Max Manus. Da fant jeg Ni Liv. En film som er helnorsk, fikk gode kritikker og er kåret til Norges beste film ved flere anledninger. I tillegg var den nesten nøyaktig 50 år eldre enn Max Manus filen. Hva kan ha endret seg på et halvt århundre?
En foreløpig problemstilling er; Forskjeller og likheter mellom ”Ni Liv” og ”Max Manus” med tanke på innhold, metode og sett i historisk perspektiv.

1 kommentar:

Ingunn sa...

En veldig interessant problemstilling. Jeg gleder meg til å se det ferdige reultatet her.