mandag 21. september 2009

Særoppgave Høsten 2009 - 1


I dag skal jeg skrive litt om særoppgaven vi holder på med på skolen. Jeg har bestemt meg for å sammenligne to filmer: Max Manus og Ni Liv. Grunnen til at jeg valgte disse filmene var at det er 50 år mellom hver av dem og begge filmene er innenfor krigssjangeren. Begge filmene har også fått bra kritikker av anmeldere. Selve prosessen som ledet opp til valget av filmene var litt vanskelig for meg. Jeg var egentlig veldig åpen for hva jeg skulle skrive, men samtidig ville jeg skrive om noe interessant. Jeg begynte med å tenke på å skrive om Harry Hole bøkene av Jo Nesbø. Jeg har lest alle bøkene og likte de veldig godt. Men jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle legge opp oppgaven og om jeg ville klare å skrive nok. Dessuten er krimsjangeren vanskelig og tolke. Jeg måtte eventuelt sett på noe annet, kanskje hvor godt bøkene passet til krimsjangeren. Jeg var imidlertid redd for at jeg kom til å gå lei den oppgaven. Et annet forslag var stedsnavn i Norge. Jeg hadde tenkt til å ta for meg forskjellige interessante navn, hva de betyr og hvordan de ble til. Det som gjorde at jeg la det prosjektet på is var at jeg var redd for å finne for lite stoff. Det samme gjaldt den kebabnorsk. Jeg vurderte også å skrive noe om massemedier, men jeg fant ut at jeg hadde skrevet om mange av temaene allerede. Det kunne sikkert ha vært en fordel siden jeg da ville hatt litt erfaring, men jeg ønsket noe nytt. Jeg er nå rimelig sikker på at jeg kommer til å skrive om noe under temaet sammensatte tekster.

Ingen kommentarer: