søndag 6. september 2009

Hvordan kan jeg bruke bloggen min best mulig i skolearbeidet?

Denne uken skal jeg se på hvordan jeg kan bruke bloggen min best mulig i skolearbeidet. Læreren min har i sammenheng med det satt opp et par spørsmål som jeg skal svare på.



Q: Hvor viktig er det å kommunisere med de andre i klassen via bloggen?
A: For meg er det ikke spesielt viktig å kommunisere med de andre i klassen via bloggen. Om jeg trenger å kontakte andre i klassen bruker jeg som oftest Itslearning.

Q: Betyr det noe å få kommentarer fra folk utenom skolen?
A: Det er alltid hyggelig å få tilbakemelding på ting man skriver. Jeg har allerede fått en kommentar fra en jente på en av mine gamle blogginnlegg om hvordan jeg kunne forbedre nynorsken min.

Q: Er det andre metoder eller verktøy enn bloggen som kan gjøre det enklere for deg å få med alt, holde oversikt og lære effektivt?
A: Jeg føler ikke at bloggen er svaret på alle problemer. Itslearning er fremdeles min primære kilde til norskundervisning og der jeg får mest informasjon. Bloggen er et tiltak i stedet for vanlige bokoppgaver. Personlig mener jeg blogging er et bra alternativ til oppgaver, siden det er enklere å gå tilbake å se på stoff vi har jobbet med. Jeg tror også jeg lærer mer av det. Du må tenke kreativt for å løse oppgavene, da de er mindre konkrete og overlater mer til fantasien enn de repetisjonsspørsmålene du finner i f. eks Spenn. Man får presentert stoffet sitt for læreren og får raskere tilbakemeldinger. I tillegg bruker jeg OneNote til å ta notater i timene. Hvordan jeg lærer mest effektivt er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror at jeg lærer bedre om stoffet jeg skal lære er interessant eller blir presentert på en måte som gjør det interessant. Man har sider som f. eks YouTube som kan sprite opp undervisningen med visuelle effekter.

Q: Kan den brukes til noe i forbindelse med fordypningsoppgaven?
A: Man kan muligens bruke den i forbindelse med fordypnigsoppgaven som en slags logg. I tillegg kan man legge ut noen små innlegg om hvor langt man har kommet så læreren ser hvor langt man har kommet. Mitt personlige syn er at man nå burde fokusere mest mulig på selve oppgaven

Q: Hvor mye synes du at den skal vektlegges i vurderingen (med/uten karakter, andre ting)?
A: Jeg synes den skal telle ganske mye. I hvert fall om den erstatter mange andre oppgaver. Jeg synes man skal få en karakter. Eller så kan den vippe opp eller ned om man vipper mellom to karakterer.

Q: Skal bloggen være obligatorisk?
A: Ja, jeg mener i utgangspunktet at den skal være obligatorisk. Dessverre er jeg mer usikker på det om det betyr at bloggen kommer i tillegg til alt annet. Bloggen må være en erstatning for et eller annet. Nå i tredje klasse har vi nok å gjøre fra før av.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Her er det mye å kommentere: For det første synes jeg at du igjen har kommet med et bra og reflektert innlegg, og du svarer grundig. Takk for det. Du skriver at bloggen ikke er svaret på alt. Det er jeg enig i. Samtidig kan den fungere som en slags oversikt over faget, renskrevne notater om du vil. Mye annet kan nok passe bedre i f. eks. OneNote. En kommentar fra andre i ny og ne kan være motiverende, som du sier, men er kanskej viktigere på en personlig side/blogg enn en skoleblogg. Jeg har ikke tenkt å presse på dere alle repetisjonsoppgavene i Spenn, og bloggen erstatter nok i stor grad den typen oppgaver.

Jeg håper dere bruker den aktivt til å holde styr på fordypningsoppgavene deres fordi det vil gi oversikt og medverdi. Og jeg mener også at den skal vurderes.