torsdag 22. mai 2008

REKLAME


Photo Cube
AIDA er en lest å lage reklame etter. A står for attention (oppmerksomhet), I står for interest (Interesse), D står for desire (begjær) og Action (handling).


GENERELT OM REKLAME
Reklame er en gammel oppfinnelse og kan følges helt tilbake til Det Gamle Hellas. Ordet reklame kommer fra det latinske ordet reclamare, som betyr å rope. I dag møter vi reklame mer eller mindre overalt. Det viktigste en reklame trenger er en såkalt stoppeffekt. Det får man ved å gjøre seg synlig. En reklame kan defineres som en kunngjøring. Man ønsker å påvirke oppmerksomheten din til å utføre en ønsket handling. Reklamer er oftest kommersielle, men man kan også støte på informativ reklame. Dette er de viktigste virkemidlene i reklamespråket: Appellativet, gjentakelse, rim, argumentasjon og at den er informativ. Man kan lage reklame etter det såkalte prinsippet AIDA. A står for attention (oppmerksomhet), I står for interest (Interesse), D står for desire (begjær) og Action (handling).

VG REKLAME
Se den her
Mitt førsteinntrykk: Fotball, Morsomt
Kommunikasjonssammenhengen: VG (Verdens Gang) en avis, reklamerer for seg selv. Det er en video. Den er filmet for ikke lenge siden (?). Produktet blir reklamert for ved at man spiller på stereotypiske oppfattninger av kulturelle og sosiale forskjeller innenfor fotballklubbene VIF og LSK. I tillegg spiller man på overdrivelse. Målgruppen for reklamen er voksne menn og fotballinteresserte.
Beskrivelse: To VIF menn roper nedverdigende ord mot LSK. Så kommer en tredje mann og blir med. Den tredje mannen tar helt av og til slutt har han stjålet hele showet. LSK supporterne dro med en trikk som dro forbi og de tre mennene står igjen. De to VIF supporterne står igjen og måper over opptredenen mannen nettopp dro, men roer seg og setter seg ved siden av han når de ser at han leser VG. De setter seg også ned og begynner å lese VG.
Tolkning: Jeg tolker denne reklamen sånn at selv om man er forskjellig kan man samles om enkelte ting. Fotball er noe som tradisjonelt har samlet mennesker som i utgangspunktet har store forskjellige utseender, syn og meninger. Her klarer ikke fotballen det, men så kommer VG og gjør samler dem.
1 Stoppeffekt/blikkfang: Jeg merket meg mannen som leste avisen. (Første bilde)
2 Bildespråk: Alt skjer nede i en trikkestasjon. Det er mye grått unntatt kanarifuglene (LSK supporterne) og noen paneler på tunellveggen. Selve reklameteksten bruker utsnitt (VGs logo)
3 Grafisk språk/ layout: VGs logo (utdrag fra avisforsiden). Man har skrevet; ”Dagen er ikke helt den samme uten VG” i store bokstaver.
4 Lesbarhet: Denne reklamen er lettlest. Man trenger for det meste å lytte, men på slutten av reklamefilmen må man lese. Det er ganske lite tekst; bare en full setning som er forholdsvis kort.
5 Andre språklige bilder:
-ord: Språket i reklamen er poetisk preget. Det er for det meste sanger. Det er typisk fotballspråk på begynnelsen.
-appellativt språk: Det blir appellert til holdninger i reklamefilmen, for eksempel hvilke fotball lag man heier på. Dette skiller seg litt ut med tanke på at det ikke har noe å gjøre med avisen direkte.
-informativt språk: Det finnes kanskje en skjult argumentasjon med at VG er så bra at alle liker det selv om man er forskjellige.
-slagord ordspill: ”Dagen er ikke den samme uten VG”
-humor: i tillegg til hvordan mannen som i utgangspunktet leste VG lever seg ordentlig inn i rollen som ”LSK-mobber”
-rim og rytme: Det er noen sanger med noe rim (”Jeg er en liten undulat, som får så dårlig med mat.”) som brukes mer som et virkemiddel enn å ha noe med selve produktet å gjøre. Det er lite rytme involvert.
-gjentakelser: Det starter med lesing av en avis og slutter med lesing av aviser (VG selvfølgelig).
-kontrast: Kontrastene gjør denne reklamen morsom. LSK supportere og VIF. De røffe VIF supporterne og den fint kledde mannen.
-språklige bilder osv: LSK er gule og blir sett på som undulater.
Budskap: Kjøp VG. Du må gjøre det siden alle liker avisen tross hvor forskjellige vi er.
Vurderinger: Det gode med denne reklamen er at den er morsom og mange kan sikkert bli fristet til å kjøpe VG av den grunn. Noe av det negative kan være at det er supportere fra bestemte klubber som er med. Dette kan føre til en innsnevring av reklamens mottakermengde.

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Fin analyse, grundig og ordentlig.

Ingunn sa...

Så er vi i gang igjen, Kristoffer! Jeg gleder meg til å følge med her fremover.