fredag 11. april 2008

DIKTET OM MYGGEN


Den morgenen myggen våknet
og var gjort til elefant ble den meget forbauset.
Du store verden! Sa den.
Her må det ha hendt noe i nattens løp.
Av Inger Hagerup


Første gang jeg leste dette diktet var etter at jeg fikk en litteratursamling av besteforeldrene mine som liten. Jeg var ganske ung den gangen og kunne så vidt lese. Derfor så jeg på illustrasjonene, og til dette diktet var det tegnet et merkelig vesen; En krysning mellom en mygg og en elefant. Dette var også mitt første møte med avansert genteknologi. Jeg liker dette diktet blant annet fordi det er kort, jeg har sett dikt med lengre tittel en dette. Diktet viser at man kan lage god lyrikk uten for mye klabb og babb. (Det enkleste er ofte det beste!) I tillegg er diktig morsomt. Tenk deg at du våkner og er så stor som en elefant! Myggen første tanke tror jeg må ha vært mer som; HVA FAEN…

Ingen kommentarer: